Project B³

by Mathieu

De afgelopen weken hebben we eindelijk het project van de schuur kunnen voltooien, althans voorlopig toch. Vermits ik op maandag ook nog lesgeef moest ik spijtig genoeg de eerste dag missen maar mijn collega’s konden het werk goed de baas en trokken het onderste gedeelte van de structuur vlotjes recht ondanks het slechte weer.

De weergoden waren ons niet echt goed gezind, ze bezorgden ons afwisselend regen, een beetje sneeuw en hagel en temperaturen rond het vriespunt. Niettemin slaagden we erin om alles volgens plan af te werken.

raising

Af en toe kwam de zon er toch nog even door wat het werk eens zo aangenaam maakt.

frame

Ondanks het koude weer zijn katoenen tabi nog altijd mijn geliefkoosde schoeisel om op een dak te werken en vlotjes over de balken te wandelen.

tabi

De kinderbalken en kepers zijn Douglas Fir en worden op hun plaats gehouden met 180mm lange kepernagels. Daar hebben we veel plezier aan gehad om deze erin te timmeren. Een goed gebalanceerde hamer helpt hier wel.

rafters

De klant is erg gesteld op natuurlijke bouwmaterialen en ze koos ervoor om enkel hennep isolatie te gebruiken. Het is een zaligheid om dit te gebruiken en niet met irritante rotswol of andere synthetische producten te moeten werken.

hemp insulation

De afwerking zal nog even op zich laten wachten zoals het lemen van de muren, de vloer op de eerste veerdieping en het schrijnwerk zoals de ramen, een trap en de poort. Voorlopig kunnen we met een gerust hart de kerstperiode vieren en tevreden zijn met onze prestatie. Allemaal onder de deskundige leiding van mijn collega Ante Corthals.

frame by night

De komende weken zal ik vooral besteden aan enkele persoonlijke projecten en het voorbereiden van de workshop die in aantocht is.

