Haak op Bank 4

by Mathieu

Het bankhaken project boekt weer vooruitgang. Het prototype is bijna afgewerkt en wat ik van de laatste foto’s kan afleiden zal het een fraai resultaat worden. Om een idee te geven van de afmetingen, ze zijn als volgt: de diameter van de stang is 25mm maar vermits deze rond gesmeed is en da hamerslag zichtbaar zal blijven kan er wel een millimeter verschil op zitten. De lengte van de stang is 36o en de lengte van de arm is 143.

Deze verhoudingen zijn een beetje onorthodox maar ze zullen wel hun voordeel hebben zo zal de arm niet erg ver over het werkstuk hoeven te steken om het te klemmen en zal ik deze gemakkelijk kunnen gebruiken op mijn schaafbalk welke maar 25cm breed is. Ik gebruik namelijk geen werkbank maar werk altijd op schragen en als ik dan toch een grotere oppervlakte nodig heb is het de schaafbalk die dienst doet als werkbank. Een erg flexibel systeem dat ook voortkomt uit de Japanse traditie waar een werkbank zoals wij die kennen met al zijn schroeven en technische hoogstandjes onbekend is.

De lange stang zal het ook mogelijk maken om hoge stukken zoals balken en stijlen er mee vast te zetten. Een timmermans bankhaak dus. De lange steel zorgt ook voor extra gewicht en de hoek en de arm zijn ook al erg zwaar en dit zorgt ervoor dat ik de bankhaak zal kunnen vastzetten door hem gewoon in het gat te laten vallen. Ik veronderstel dat in sommige gevallen het niet nodig zal zijn om er met de hamer op te slaan.

En dan kreeg ik vandaag ook nog deze foto opgestuurd waarop te zien is hoe Joe in de hoek een vingergreep heeft gesmeed. Dit is een detail waar ik niet had om gevraagd maar toen ik het zag vond ik het onmiddellijk een geweldig idee.

Het enige wat er nu nog rest is het vijlwerk en eventueel een oxidelaag aanbrengen. Ik ben er nog niet zeker van of een oxidelaag een goed idee is. Gewoon mooi vijlwerk lijkt me het meest aantrekkelijk momenteel.

Als deze bankhaak een tijdje in gebruik is en ik alle details heb kunnen evalueren zal ik met Joe bespreken hoe we serie kunnen maken van een bankhaak die toegankelijk is voor ieders budget.

