Project B

by Mathieu

Enkele weken geleden zijn we gestart met een nieuw project. Een vakwerk schuur welke tegen een bestaande woning zal worden aangebouwd. Bij gebrek aan inspiratie heb ik de eerste letter van de voornaam van de klant gekozen om het project mee aan te duiden. Ik zal dus enkele artikels posten met Project B in de titel. Het is ook het tweede ‘b’ouwproject waar ik over schrijf op dit blog, aldus..

Vaak gebruikt men vooral Eik voor het vervaardigen van een vakwerk maar in dit geval gebruiken we verschillende soorten. Zo is er voor de stijlen Eik gekozen. Maar andere onderdelen zoals de dekplaten zijn van Douglas Fir gemaakt. Er zitten ook enkele stukken Robinia in en het was al een tijdje geleden dat ik met deze houtsoort herenigd werd. Ik ben altijd razend enthousiast geweest over Robinia door zijn goede kwaliteiten en duurzaamheid maar zoals dat wel vaker gaat met mij onthoud ik vooral de positieve dingen. Zo was de herinnering dat ik er op een zeer krachtige tafelzaag al een blad mee heb verbrand tijdens het schulpen naar mijn selectief geheugen gerangeerd en was ik bijna vergeten hoe hard deze soort voor je handgereedschap kan zijn. Wat ik nog wel wist is dat het prachtig af te werken is met de schaaf als je raad weet met de warrige draad. Bovendien dacht ik voor een onbekende reden dat de Belgische Robinia wel wat zachter zou zijn dan zijn Amerikaanse variant Black Locust. Waar ik dat vandaan haalde mag god weten maar het is uiteraard flauwekul vermits het over hetzelfde genus gaat.

Robinia is geweldig en ik kan iedereen aanraden er zijn huis mee te bouwen. In kleine lettertjes: als je wat extra tijd wil nemen om alle verbindingen uit te snijden.

De ankerbalken werden met de bijl beslagen. Hieronder zie je één van mijn collega’s Mathijs duchtig en vaardig met zijn masakari zwaaien.

Deze eiken stam, welke oorspronkelijk voor brandhout bestemd was, wordt uiteindelijk na vele uren werk…

 

Ze behouden hun natuurlijke vorm welke zeker een meerwaarde aan het resultaat zal geven. Bovenaan zie je de inkepingen voor de kinderbalken waar de vloer op zal rusten. Het is voor deze vloer dat het hoogste gedeelte werd afgevlakt.

Er zullen vier spanten zijn verbonden door regels, de muur- en dekplaten en voorzien van schoren en korbelen ter versteviging. Ondertussen is het project al goed gevorderd en is het merendeel van de onderdelen zoals stijlen, dekplaten en ankerbalken reeds vervaardigd. Het vervaardigen van de stijlen en alle onderdelen die vierkant in sectie zijn gaat altijd goed vooruit. De balken met een natuurlijke onregelmatige vorm kosten meer tijd. Door zijn vorm kan je er niet zo gemakkelijk elektrisch gereedschap op gebruiken zoals de cirkelzaag of een vierkantgatboor. Veel manueel werk met handgereedschap dus.

 

Deze job wordt geleid door mijn collega Ante, als toryo is hij dus verantwoordelijk voor het uitslaan en aftekenen van alle onderdelen en maakt hij de beslissingen over de houtverbindingen en details in de constructie. Over ditzelfde project kan je ook op zijn blog nog wat foto’s vinden. Ik prijs mezelf best wel gelukkig om met zulke fijne mensen te kunnen samenwerken.

Ik ben nu al benieuwd hoe het geheel er zal uitzien het is een veelbelovend project. De Robinia balken zullen spoedig hun warme donkere kleur krijgen. Nu zijn ze nog nat en daardoor erg geel maar over enkele weken zal dat wel veranderen.

 

We zijn op het punt gekomen dat we de verbindingen gaan testen. Normaal gezien doen we dit niet, enkel bij de meeste cruciale verbindingen zoals deze van hoekkepers en andere complexere onderdelen. Vermits alle schoren tov de stijlen en balken worden afgeschreven zullen we het bij dit project wel doen. Het geeft ook de kans om er zeker van te zijn dat alles vlotjes zal passen als het wordt in elkaar gezet. Er staat ons nog wel wat werk te wachten de komende weken maar als alles goed gaat zijn we tegen het einde van de maand het ding aan het rechtzetten.

 

Dit soort werk is niet alleen fysiek maar vereist ook wel concentratie en op het einde van de dag heb ik vaak een gemengd gevoel van voldoening en vermoeidheid. Het is fijn om te weten dat er iemand zal genieten van al het werk dat we nu verrichten. Een goede investering..

