De Voordeur is Bijna

by Mathieu

Dit project blijft maar aanslepen. Onlangs werd ik nog vertraagd door de nalatigheid van de lokale ijzerwinkel. Ik bestelde specifiek beslag voor de voordeur (zie hier en hier) maar ze slagen er blijkbaar niet in om de bestelling juist door te geven. Daarmee verwacht ik nog steeds de bijhorende schroeven voor de scharnieren en de deurknop die aan de buitenkant zal worden geïnstalleerd. Hierdoor heb ik de klanten hun geduld al degelijk op de proef gesteld. Gelukkig zijn ze erg begripvol en hebben ze vertrouwen dat wij ons uiterste best doen.

We hebben dan ook besloten om de deur voorlopig al te installeren en het beslag af te werken van zodra dit voorhanden is. Ondertussen is de kader geassembleerd en de toognagels erdoor gedreven. Ik koos er uiteindelijk toch voor om deze er een beetje te late uitsteken en de kanten af te schuinen. De klant zal dit detail appreciëren ik had ze ook gelijk met het kader kunnen afkorten maar dit past beter in het geheel.

De kleine verstekken aan de stijlen en regels sloten mooi bij de assemblage en dit vergemakkelijkt de afschuining van de kanten. Hier en daar moest ik eens passeren met de schaaf om alles echt gelijk te krijgen maar dat had ik wel verwacht. Om de afdekplaat van het slot te verzinken haalde ik nog even de guts tevoorschijn. Het stoorde me om te merken dat de zijkant van deze afdekplaat niet licht naar binnen is afgeschuind wat noodzakelijk is om het zonder schaduwlijn te verzinken. Ik ben deze dan maar even met de vijl te lijf gegaan vooraleer ik ze installeerde.

Het stootbord onderaan word met pennen door het kader bevestigd. Deze pennen worden dan opgewigd langs beide zijden zodat ze het stootbord strak tegen het kader houden. Ik had deze verbinding nog nooit gemaakt of ergens in een toepassing gezien. Het was dus een beetje een experiment maar ik had er wel vertrouwen in dat ze zou doen wat de bedoeling was en dat werd vandaag bevestigd.

Ik moest echter wel aandachtig blijven om de wiggen er gelijkmatig in te drijven zonder de pen aan de binnenkant te splijten.

Door de lage temperatuur in ons atelier en de vochtigheid duurde het erg lang voor de lijm droogde en vooraleer ik de overschot kon afzagen en wegsteken. Als alles goed gaat staat er binnenkort een lemen bakoven in het atelier en met de winter in aantocht zal dat een luxueuze toevoeging aan het interieur van de veredelde koeienstal zijn.

Morgen de beplanking bevestigen en dan kunnen we ze donderdag eindelijk installeren, altijd toch een beetje spannend die installaties. Ik zal blij zijn als dit project eindelijk is afgerond en ik met m’m andere collega’s aan het uitsnijden van een vakwerk kan beginnen. Het was een fijn project om aan te werken maar het heeft te lag geduurd voor het definitief werd afgewerkt. Verandering van spijs doet eten..

