Grindverk 3

by Mathieu

Het was altijd vroeg dag in Noorwegen vermits we ‘s avonds wel graag een pintje dronken en de fles whisky stond ook nooit ver weg. Lange dagen, gezellige nachten en vroeg ontwaken vergt wel wat van een mens. Zo een week in zulk goed gezelschap gebeurt natuurlijk ook niet zo vaak dus kan ik het niet aan mijn hart laten komen en ben ik altijd van de partij als het gezellig is. Een stevig ontbijt, een taske thee en zelfgerolde sigaret trekken mijn dieselmotor wel op gang. Met dat roken moet ik echt stoppen dus kan ik er maar beter van genieten zolang het duurt.

Het werk schoot goed op de lassen van de stavelegja werden mooi passend uitgehouwen en de bete (ankerbalk) werden voorbereid om in de stave (stijlen) te passen. In deze bouwstijl staan de stave niet loodrecht maar zijn deze geïnclineerd waarbij het bovenste gedeelte naar binnen helt. Als men in de geschiedenis terugkijkt ziet men dat bij oudere gebouwen de hellinggraad groter is dan bij recentere bouwwerken.

De houtverbindingen waren allemaal heel erg eenvoudig maar niettemin efficiënt en er bestaat natuurlijk een verschil tussen het bouwen van een schuur of een tempel. Dat wil niet zeggen dat alles met grote zorg werd uitgevoerd maar het zou zelfs onprofessioneel zijn om eindeloos veel aandacht te besteden aan zaken die uiteindelijk geen verschil maken voor een schuur. Voor ander soort werk heb ik een aangepaste attitude en kan ik echt doorgaan op details maar dat zou hier niet op zijn plek zijn.

De uitslag methode was te vergelijken met het Franse systeem. Waarbij alle onderdelen op hun exacte locatie op elkander worden gestapeld. Er word dan met een schietlood en passer gewerkt om bepaalde punten over te zetten op de corresponderende onderdelen die dan de snijlijnen bepalen. Hier kan je een zeer goede beschrijving vinden van het systeem. Wij gebruikten echter geen grondplan en schreven met dezelfde methode de stukken rechtstreeks op elkander af. Het voordeel van dit systeem is dat het erg accuraat is als je het juist toepast en de vorm van het stuk onbelangrijk is, je kan gebogen en niet haakse stukken nauwkeurig tov elkaar afschrijven. Het was een uitgelezen kans om het nog eens te oefenen en wat uitleg te vragen aan mijn Franse collega’s.

We gebruikten echter verschillende technieken voor het afschrijven en ik werd gevraagd om een introductie te geven over het gebruik van het Japanse uitslag gerei. Hieronder zie je Cormac aan het werk met mijn sumisashi (bamboo inktpen), sashigane (winkelhaak) en sumitsubo (smetkoord) voor het maken van een mal.

‘s Avonds was er een voordracht van Francois Calame een franse historicus gespecialiseerd in traditioneel timmerwerk. Hij is vooral actief in Normandië en organiseert regelmatig restauratieprojecten. Tijdens zijn lezing gaf hij aan de hand van foto’s verslag van recent project en de restauratie van enkele mooi bouwwerken uit zijn streek. Hij is erg bezield door zijn werk en het was weer een mooi kans om wat dingen bij te leren en de verschillen en gelijkenissen op te merken met bouwstijl zoals ik die hier in Limburg terug vind. Ik had nog een lang gesprek met hem en hoop in de toekomst nog samen te werken. Het uitwisselen van kennis en vaardigheden draag ik hoog in het vaandel en hij denkt er net zo over. Het is fijn om mensen met gelijkaardige visie te ontmoeten en plannen te smeden voor de toekomst.

Francois was ook de drijvende kracht achter deze website, Carpenters from Europe and Beyond. Een zeer interessante bron van informatie en een mooi eerbetoon aan ons ambacht. Verschillende timmerlui die hier zijn vernoemd waren aanwezig in Noorwegen. Met Mourad Manesse deelde ik een kamer, een fijne kerel waar ik hopelijk nog mee zal samenwerken. In het volgende artikel zullen we de laatste dagen bekijken van het project en krijg je het resultaat te zien.

Advertisements