Meer Deur

by Mathieu

Sinds kort heb ik op maandag een bijkomende job als leraar schrijnwerkerij – timmerman bij Syntra in Limburg. Daar geef ik les aan een klas vol jeugdig talent in de beroeps technische vorming. Best leuk om die jonge knapen te zien open bloeien als ze maar interessante leerstof of opdrachten krijgen voorgeschoteld. Het zorgt er natuurlijk wel voor dat ik minder tijd in het atelier kan doorbrengen. Ik heb me deze week dan ook nog met correspondentie moeten bezig houden vermits ik zaterdag naar Modalen in Noorwegen vertrek om deel te nemen aan een restauratieproject van een ‘stave‘ schuur. Daar zal ik ongetwijfeld nog uitgebreid over berichten van zodra ik weer terug ben.

Door al die andere leuke nevenbezigheden is de vooruitgang aan de deur maar traag gevorderd. Niettemin omdat ik dan nog één van de planken onnauwkeurig had voorbereid en tijdens het dimensioneren even het oppervlakte had gestreeld met de tanden van de cirkelzaag. ‘Call in the Fixer’.

Rechts ligt een plankje Eik dat ik selecteerde op kleur en nerf om daarmee een stuk in te leggen en de vuile cirkelzaag snede te repareren. Met pijlen duid ik de richting van de nerf aan zodat ik het in de juiste richting inleg. Dit is uiteraard belangrijk als je het daarna weer glanzend glad wil schaven. Ik snij dan het inleg-stuk in de juiste vorm nadat het vandikte is gebracht. Op de foto zie je dat de zijkanten naar binnen toe zijn afgeschuind, dit is belangrijk om een mooie pasvorm te bekomen.

Daarna wordt het inleg-stuk op de juiste plaats afgetekend. Als je dan de lijn weg snijd zal het bekomen gat iets kleiner zijn dan het stuk en dat is net wat je wil.

Nauwkeurig uitsnijden is uiteraard de boodschap. Vooral de scherpe hoeken dienen extra aandacht te krijgen.

Voor inlegwerk gebruik ik liefst watervaste lijm omdat er altijd het gevaar bestaat dat het weer wil loskomen.

Een beetje bijschaven.

Buiten het feit dat deze fout me weer een halfuur tijd heeft gekost is het resultaat wel ok. De nerf en kleur sluiten mooi aan en dat is waar ik naar streefde. Ik hou niet van contrasterende houtsoorten en probeer deze over het algemeen te vermijden. Het is een leuk detail waar ik de klant op kan wijzen en deze imperfecties illustreren het handwerk dat bij dit project komt kijken. Op de naad kan je nog een beetje de groene kleur van mijn pen zien maar dat wordt er wel uitgeschaafd bij de afwerking.

De pennen die voor iedere regel verschillend zijn wilde ik oorspronkelijk snel uit de hand met de cirkelzaag snijden. Normaal lukt dat wel goed maar na enkele te hebben gesneden ben ik toch maar naar de ryoba overgeschakeld en realiseerde ik me dat handgereedschap toch wel weer sneller en nauwkeuriger is. Alhoewel je de pennen niet ziet vind ik ik die kleine fouten op de wang van de pen, al zijn ze maar een tiende van een millimeter, toch storend. Het zal het passen, het uiterlijk en de structurele integriteit zal niet nadelig beïnvloeden worden maar het is zeker een steek die ik daar liet vallen.

Dubbele pennen, dubbele pennen met spatpen en een enkele met een spatpen. Leuker om te maken als ze allemaal verschillend zijn maar eerst en vooral was het de beste keuze in iedere verschillende situatie. Ook nog een paar gaten gekapt door het stootbord dat onderaan zal worden gemonteerd.

En dan schuin verbreed aan de buitenkant zodat ze kunnen worden opgewigt.

Ondertussen zijn alle onderdelen gefabriceerd en kan ik morgen met veel plezier alles met de hand glad schaven. De installatie van het beslag en assemblage zal moeten wachten tot als ik terug ben van Noorwegen.

Het verkeer op mijn blog is de laatste tijd sterk aan het groeien en daarom heb ik ook nog een ‘follow’ knop toegevoegd onderaan de pagina. Als je op de hoogte wil worden gehouden van nieuwe artikels kan je daar simpelweg op drukken en je email adres achterlaten. Je hoeft er geen schrik van te hebben. Nee nee, het is ok, druk maar gewoon. Geen spam of andere rotzooi, gewoon een bericht als mijn pen weer los gaat.

Bedankt om langs te komen en commentaar is altijd welkom.

