Eiken Voordeur

by Mathieu

De laatste dagen heb ik veel plezier aan het maken van een eiken deur voor een klant. Ik dacht om maar al wat foto’s te delen en zal de komende dagen de constructie verder illustreren. De klanten wilden een deur met verticale beplanking van ongelijke breedte waarvan het kader aan de buitenzijde niet zichtbaar is. Vermits ik geen metalen verbindingstukken wil gebruiken zoals schroeven of gewone nagels moest ik een beetje creatief zijn met de verbindingen en het ontwerp.

Na al het materiaal machinaal gedimensioneerd te hebben kan ik mijn handgereedschap weer boven halen om de verbindingen uit te snijden.

Dubbele verstekken met een verschillende hoek zijn altijd een uitdaging om naadloos te laten sluiten.

Enkele onderdelen van de chambrang. Het materiaal is prachtig gedroogde eik, het zal er goed uitzien als alles glanzend glad is geschaafd.

Een gat voor een toognagel. Het zal nog verbreed moeten worden aan twee zijden. Om het stootbord te bevestigen zal ik een nieuwe verbinding uitproberen waarbij de toognagels op twee manieren een structurele functie krijgen. Het is altijd leuk om nieuwe dingen uit te proberen. Je kan de komende week nog wel foto’s verwachten van de vordering van dit project en de assemblage.

